Minister Wiebes van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft op 17 februari 2020 de Tweede Kamer geïnformeerd over aanpassingen van de SDE++ subsidieregeling en de openstelling van deze regeling. De voorgestelde aanpassingen kunnen uw business of project enorm beïnvloeden. Lees in dit artikel wat de nieuwe voorstellen zijn.
De voornaamste uitgangspunten van de SDE+ regeling blijven onveranderd in de SDE++ regeling. Dit zijn de subsidiëring van de zogeheten onrendabele top, gefaseerde openstelling (zodat de goedkoopste technieken bij een gelimiteerde subsidiepot meer kans maken) en concurrentie tussen verschillende technieken.
De “onrendabele” top is het verschil tussen het basisbedrag, dit is de kostprijs van de techniek die de CO2 reduceert en het correctiebedrag, dit is de marktwaarde van het product dat de techniek oplevert. Het basisbedrag is een vaste waarde voor de looptijd van het project terwijl het correctiebedrag varieert met marktprijzen.
De SDE++ wordt stapsgewijs opengesteld. De duurdere projecten (projecten waarbij meer subsidie per ton gereduceerd CO2 nodig is om het project rendabel te maken), worden later opengesteld. Omdat de subsidie gelimiteerd is op in eerste instantie 5 miljard €, wordt hiermee een marktwerking gecreëerd, de markt krijgt een stimulans om de projecten zo efficient mogelijk te maken, waarbij efficiency kan worden omschreven als zo laag mogelijke subsidie-aanvraag per ton CO2 reductie.Marktpartijen worden geprikkeld om zo laag mogelijk in te dienen, en een deel van het risico zelf te dragen.Zeer belangrijk: de rangschikking vindt plaats op basis van de verwachte subsidiebehoefte en niet op de berekende maximale subsidiebehoefte.
Dit houdt dus in dat een projectleiding kan besluiten om een subsidie-aanvraag te doen basis een subsidie-bedrag per ton CO2 dat lager ligt dan de berekende waarde.
Het maximale subsidiebedrag is vastgesteld op 300€ per ton CO2. Het is toegestaan om projecten in te dienen boven de 300 €/ton maar er is in dat geval geen garantie dat de gehele onrendabele top wordt vergoed.Technieken met een hogere kostprijs dan 300 €/ton worden via een ander instrumentarium, lees innovatie-subsidies en demonstratiesubsidies ondersteund, zodat de kostprijs daalt. Er zijn drie uitzonderingen voor het budgetplafond van €300/ton, voor hernieuwbare elektriciteit uit zon en wind, voor CCS en voor de kasuitgaven voor CO₂-reducerende technieken in de industrie (anders dan hernieuwbare energie). Deze uitzonderingen (afzonderlijke deelplafonds) staan omschreven in de kamerbrief van 26 april 2019.
Naast het bovenstaande, zijn CO2-emissiefactoren en het ETS handelssysteem hier nog de moeite van het vermelden waard. Zoals bekend wordt de rangschikking in de SDE++ regeling verkregen door vergelijking van projecten op basis van subsidiekosten per ton vermeden CO2 uitstoot. Echter als een techniek gebruik maakt van electriciteit om de CO2 reductie te verkrijgen, wordt rekening gehouden met de emissies in de electriciteitssector. Voor wat betreft het emissiehandelssysteem (ETS), een handelssysteem waarmee de EU de uitstoot van broeikasgassen kosteneffectief wil verminderen, geldt dat het nadeel voor niet-ETS deelnemers waarschijnlijk wordt wordt gecompenseerd. ETS deelnemers hebben namelijk het voordeel dat zij door de CO2 reducerende technieken minder ETS rechten hoeven te kopen tov niet-ETS deelnemers.
Fasegrens -70 €/ton Co2: 29 september 2020, 0900 uur
Fasegrens -85 €/ton Co2: 5 oktober 2020, 1700 uur
Fasegrens 180€/ton Co2: 12 oktober 2020, 1700 uur
Fasegrens 300€/ton Co2: 19 oktober 2020, 1700 uur
Zoals beschreven worden de verschillende tranches van de subsidie-regeling gefaseerd opengesteld, met als doelstelling om de marktwerking te bevorderen en het uiteindelijke doel, een zo groot mogelijke Co2-reductie voor de beschikbare subsidie, te realiseren.
Vervolgproces openstelling SDE++ regeling
Uiterlijk in februari 2020 wordt het wijzigingsbesluit SDE++ aan de Raad van State aangeboden zodat het in april kan worden gepubliceerd. Naast het besluit worden ook de uitvoeringsregeling en de aanwijzingsregeling aangepast. Het kabinet streeft ernaar om uiterlijk in het voorjaar van 2020 duidelijkheid te scheppen over de exacte SDE++ regeling. Uiteindelijk moet de EU de regeling goedkeuren. RVO zal een aantal voorlichtingsbijeenkomsten organiseren op het gebied van de SDE++ regeling.
Zoals in dit artikel al eerder vermeld, wordt de SDE++ regeling aanzienlijk verbreed ten opzichte van de SDE+ regeling.Hieronder worden een aantal nieuwe technieken binnen de SDE++ toegelicht en opgesomd:
Het energieverbruik in Nederland wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de vraag naar warmte. Er zijn allerlei technieken om de warmtevoorziening te verduurzamen. Het aantal warmte-categorieën wordt in SDE++ aanzienlijk uitgebreid. Hieronder volgen de voornaamste aanpassingen.
Hernieuwbaar gas is gas dat door vergisting van biomassa wordt geproduceerd. De SDE++ wordt opengesteld voor nieuwe installaties in de categorieën voor productie van warmte, groen gas en WKK.
Solar United publiceert elke week een nieuwsbrief met het laatste nieuws over subsidies en ontwikkeling op het gebied van CO2 reductie, hernieuwbare energie en de circulaire economie.
Vul uw email in, u ontvangt geen spam en u kunt altijd afmelden.